Saturday, August 26, 2006

اعترف انت مين الانكارمش هيفيدك

سمع صوت احد المحققين يوجه السؤال له
نظر حوله مرتبكا ليبدأ المشهد تدريجيا في الوضوح
هو في منتصف الغرفه تماما يجلس علي كرسي خشبي في غرفه فارغه
فوق رأسه بمسافه صغيره بقع مصباح الاضائة المتدل من السقف ليغمر رأسه بنور باهر
نعم انه هذا المصباح الشهير و هو يحس بحرارته و يعرفها جيدا
لكنه لم يتخيل يوما ان يجلس تحته

طبعا هو لا يستطيع ان يتعرف علي اشكال او عدد من يوجهون له الأسئلة

يكرر السؤال هذه المره بطريقه اكثر عنفا
انت مين انطق الانكار مش هينفعك ؟
يجيب بثقه انا واحد من الناس زي كل الناس
فريق المحققين في صوت جماعي
بس الايام مش سيبانا مش سيبانا فحلنا بتخدنا غدر علي خوانا و يانا من الي جرالنا
بس خلاص شويه جد

انا واحد خلص كليه و خلص جيش و اشتغل شويه في بلده لتناديه الغربه
كان عارف من و هو صغير انه هيسافر كل حاجه بتقول كده خيلانه مسافرين و عمه مسافر و كل واحد في بلد

نصه التاني لسه ميعرفوش و نفسه يقابلها و يعرف هي مين
هي مين الي اول ما عينه هتقابل عنيها قلبه هيطير من الفرح و عنيه هتلومها و تقلها كنتي فين
بيقولولي مستعجل علي ايه اه مستعجل و بعدين 25 سنه يبقي مش مستعجل و لا حاجه
و بعدين انا من النوع الي لسه ممسكش ايد بنت لا في الكليه و لا في الجيش طبعا و الشغل كله شنبات
بس ارجع و قول لما اشفها هقولها انها تعبتني و كده مش حلو
يلا كفايه كده

4 Comments:

At 27/8/06 8:07 PM, Blogger كلبوزة لكن سمباتيك said...

مبرووووووووووك البلوج
عندي ليك فكرة حلوة
تعالي شوفها

 
At 28/8/06 3:34 AM, Blogger أحمــــــــدبــــــــــلال said...

الغريبة أنى لسه ماعشتش تجربة الجيش بس قربت أعيشها كمان شهرين و لا حاجة
بس كل الكلام ده صح خالى مسافر و عمامى سافروا و اخويا مسافر
و الكل مسافر
و مش هاقول مامسكتش أيد بنت و لا كنت قديس و لا حاجة بس فعلاً الحب بدون مقدرة مادية يعتبر خيال علمى
لا يمكن حدوثه

 
At 28/8/06 12:28 PM, Blogger KazaBaza said...

ايه ده اول تعليق عندي من كلبوزه
علي فكره انا متابع بلوجك من شهرين و طلعنا جيران في الغربه
جربتي المطعم المصري في حي الجامعه :)

فكرتك كويسه ربنا يسهل و تجيب نتيجه

احمد بلال
المشكله الي بتقابلني مش ماديه في المقام الاول لكنها مشكلت موارد بشريه ووقت
لان الاجازة شهر يعني
Mission impossible finding a wife in 30 days

ابراهيم
رحت و الله و علي فكره اول تعليق اعمله كان هناك
لكن فارق السن و بعدين بلاش شغل التدبيس العلني ده
الناس بتدخل هنا علشان تفضفض

 
At 3/11/06 12:43 AM, Anonymous Anonymous said...

كازابازا اسمك و بلوجك جديد
ان شاء الله اول ما تشوفها هاتعرف انها نصك التاني انا اؤيدك في كده مالهاش لازمه لسته الشروط والمواصافات و الابعاد اللى كل واحد و واحده عملنهم

 

Post a Comment

<< Home